Οι υπάλληλοι των κέντρων διανομής κοντά στους πολυσύχναστους αυτοκινητόδρομους των ΗΠΑ εργάζονται ανάμεσα σε ανεπιθύμητα ή κατεστραμμένα προϊόντα. Μέρος της δουλειάς τους είναι να ελέγχουν το κάθε κιβώτιο ξεχωριστά για να αποφασίσουν την τύχη του. Ορισμένα προϊόντα θα επιστραφούν στον κατασκευαστή για ανακατασκευή, άλλα θα πωληθούν με έκπτωση, ενώ άλλα θα διατεθούν για ανταλλακτικά.
Οι επιστροφές αποτελούν ανησυχητικό πρόβλημα για τη βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ομίλου CBRE, εκτιμάται ότι κατά την προηγούμενη εορταστική περίοδο οι Αμερικανοί επέστρεψαν εμπορεύματα αξίας 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ορισμένες επιστροφές είναι αναπόφευκτες: οι πελάτες μπορεί να αλλάξουν γνώμη ή να μη μείνουν ικανοποιημένοι από την αγορά τους.
Ωστόσο, το 20% των επιστροφών οφείλεται σε καταστροφή του προϊόντος κατά την αποστολή. Το κόστος αντικατάστασης ενός κατεστραμμένου προϊόντος μπορεί να είναι 17 φορές μεγαλύτερο από το αρχικό κόστος αποστολής. Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν να προλάβουν αυτές τις απώλειες.
«Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου υποτιμούν το κόστος που έχει η επιστροφή των κατεστραμμένων προϊόντων στην επιχείρησή τους και στο περιβάλλον», λέει ο Chad Stephens. Αντιπρόεδρος του τμήματος Παγκόσμιας Έρευνας & Ανάπτυξης της Sealed Air. «Έχουμε πραγματοποιήσει περισσότερους από 60 ελέγχους στην εφοδιαστική αλυσίδα του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι πελάτες συνήθως εκπλήσσονται από τα αποτελέσματα.»
Υπάρχουν πολλές δαπάνες που σχετίζονται με την κατασκευή ενός προϊόντος. Για παράδειγμα, τα κινητά τηλέφωνα, οι φορητοί υπολογιστές και οι επίπεδες τηλεοράσεις αποτελούνται από χιλιάδες εξαρτήματα. Για αυτά οποία οι κατασκευαστές αγοράζουν από προμηθευτές από ολόκληρο τον κόσμο. Όταν τα ηλεκτρονικά είναι κατεστραμμένα, οι πρώτες ύλες που έχουν χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή τους σπαταλούνται. Η επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου χάνει χρήματα και η αλυσίδα εφοδιασμού κινδυνεύει.
Η επιβάρυνση στην εφοδιαστική αλυσίδα
Για τη μετακίνηση των κατεστραμμένων προϊόντων απαιτείται επιπλέον εργασία, ενώ για την αποθήκευση και την επιστροφή τους απαιτείται επιπλέον αποθηκευτικός χώρος. Η επιστροφή ενός κατεστραμμένου προϊόντος και η αποστολή του προϊόντος αντικατάστασης επιβαρύνει το περιβάλλον. Κατανάλωνεται επιπλέον ενέργεια και των εκπέμπονται επιπλέον καυσαερία από τα οχήματα που θα χρησιμοποιηθούν. Μερικές εταιρείες διαθέτουν ακόμα και ειδικές εγκαταστάσεις και τμήματα για τη διαχείριση των επιστροφών.
Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου δεν πρέπει να χάσουν αυτούς τους πόρους. Σύμφωνα με την Έκθεση για τις προκλήσεις των παγκόσμιων πόρων, το 44% των στελεχών σε εταιρείες καταναλωτικών αγαθών δήλωσαν ότι αντιμετώπισαν σχετικές προκλήσεις στην εργασία τους, ενώ το 31% δήλωσε το ίδιο σχετικά με τις εγκαταστάσεις.
«Η επιπλέον εργασία και οι αποθήκες συνεπάγονται κόστος», λέει ο Stephens. «Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου ήδη αντιμετωπίζουν θέματα με τους πόρους και η αποστολή των κατεστραμμένων προϊόντων συντελεί στην ανάπτυξη αυτού του προβλήματος. Αν είχαμε λιγότερες επιστροφές, θα είχαμε μικρότερο τμήμα επιστροφών, επομένως, θα μειώναμε το πρόβλημα.»
Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν συσκευασία σχεδιασμένη για την παραδοσιακή αλυσίδα εφοδιασμού λιανικής. Στο παρελθόν οι εταιρείες έκαναν την παράδοση των προϊόντων με φορτηγά, μόνο σε φυσικά καταστήματα και σε τεράστιες ποσότητες. Σήμερα οι αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτρονικού εμπορίου είναι πιο περίπλοκες και οι μεταφορικές εταιρείες διαχειρίζονται μικρότερο αριθμό προϊόντων. Αυτά τα δύο επιχειρηματικά μοντέλα έχουν διαφορετικές απαιτήσεις όσον αφορά τη συσκευασία.
Η μεικτή συσκευασία οξύνει το πρόβλημα
Η αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων έχει οδηγήσει και σε ακόμα μία πρόκληση: τη μεικτή συσκευασία. Συχνά οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου παροτρύνουν τους καταναλωτές να αγοράσουν περισσότερα από ένα προϊόντα για να ελαχιστοποιήσουν το κόστος αποστολής. Τα πάντα μπορούν να μεταφερθούν μαζί: από το απορρυπαντικό πιάτων μέχρι τα γυάλινα σκεύη. Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν να ελέγξουν αν η συσκευασία τους πληροί τα πρότυπα της Διεθνούς Ένωσης Ασφαλούς Διαμετακόμισης για ένα μόνο προϊόν, αλλά η κατάσταση γίνεται πιο περίπλοκη όταν συσκευάζονται πολλά αντικείμενα σε ένα κιβώτιο.
«Οι εγκαταστάσεις ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν ό,τι μπορείτε να φανταστείτε», λέει ο Stephens. «Απλά σκεφτείτε τους συνδυασμούς συσκευασίας που αντιμετωπίζει ένα κέντρο συσκευασίας. Με μια πρώτη ματιά φαίνονται άπειροι. Στόχος της ομάδας μας είναι να απλοποιήσουμε τη διαδικασία.»
Ο Stephens και η ομάδα του είναι έτοιμοι να αποτελέσουν μέρος της λύσης. Σε συνεργασία με τους κατασκευαστές, προσπαθούν να μειώσουν, να εξαλείψουν και να βελτιστοποιήσουν τη δευτερεύουσα συσκευασία, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο ο τελικός στόχος, δηλαδή η προστασία του προϊόντος. Η ομάδα του βοηθά επίσης τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου να εκπαιδεύουν καλύτερα τους υπαλλήλους τους, με βίντεο και εικόνες στον εξοπλισμό συσκευασίας.
Αυτή τη στιγμή, το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα – οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 24% το 2016, φτάνοντας τα 1,9 τρισεκατομμύρια δολάρια. Οι περισσότερες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου σχεδιάζουν την ανάπτυξή τους και βελτιστοποιούν τις διαδικασίες συσκευασίας. Ο Stephens βλέπει τις κορυφαίες εταιρείες να υπολογίζουν τον ρόλο της συσκευασίας στα κέρδη τους και ξέρει ότι τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν κι άλλες. Όπως λέει, «Τα κατεστραμμένα προϊόντα είναι χρήματα που οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου πετάνε στη φωτιά.»
Πηγή (related link): sealedair.com H απόδοση στα Ελληνικά έγινε από την Θεοδώρου Αφοι.